Feriepiloterne guider: 6 familievenlige oplevelser på Sydsjælland

Photo: Mads Tolstrup

Det er meget federe at opleve naturen fra et cykelsæde end gennem en bilrude, mener familien Andersson-Jessen. Familien på fire har testet en cykelferie på Sydsjælland & Møn fyldt med masser af familievenlige attraktioner. Få deres bedste bud på oplevelser til børnefamilien her.

#1 Action i trætoppene

Photo:Maria Andersson

Casper: Gavnø Go Fly er på det nærmeste en gigantisk legeplads i trætoppene og var en kæmpe succes for både små og store legebørn. Vores store pige, Mathilde, elsker fart og kastede sig fuldstændigt frygtløs ud i alt fra svævebaner til klatring. Den mindste, Lykke, var lidt nervøs til at starte med, men som minutterne gik, blev hun mere og mere modig, og hun endte med at gennemføre to baner. Det gode ved Gavnø Go Fly er netop, at man kan tage tingene i sit eget tempo. Jeg har højdeskræk, så jeg blev på begynderbanerne med Lykke og de andre bangebukse, mens Maria og Mathilde gav den gas længere oppe i trætoppene. Efter at have brændt en masse energi af var det dejligt at komme helt ned i gear i Sommerfuglehuset i Gavnø Slotspark– pigerne var fuldstændigt betagede af de mange farverige sommerfugle.

#2 Vild med camping

Maria: Børnene var fuldstændigt pjattede med Feddet Strand Resort – der kunne de sagtens være blevet længere. Som forælder var det skønt bare at kunne læne sig tilbage og slippe dem løs på pladsen. Lykke fandt lynhurtigt en håndfuld nye legekammerater, og de kunne få timevis til at gå med at hoppe på trampolin og bade i swimmingpoolen. Der var masser af aktiviteter for børn i alle aldre, også forhindringsbane på vandet, svævebaner og dyrezoo, hvor pigerne kunne nusse med geder. Den dag, vi ankom – med godt trætte cykelben – tog vi en frisk dukkert ved Feddets dejlige badestrand, drønede direkte op i vores luksushytte, satte os i jacuzzien og pustede ud. Det var lige, hvad vi alle trængte til!

#3 Sov til søs

Photo:Mads Tolstrup

Casper: Hos Bed and Boats i Kalvehave Havn kan man leje en eldrevet picnicbåd og sætte kursen mod nogle af de små hyggelige strande og bugte i farvandet omkring Møn. Vi sejlede ud under Dronning Alexandrines Bro og fandt en dejlig, grøn plet, hvor vi kunne tænde op i engangsgrillen og riste grøntsagsspyd med udsigt til hav og skov. Det var en vildt fed oplevelse!

Da vi kom i havn igen, blev vi indlogeret på en hotelbåd. Efter at have puttet den mindste sad vi og hyggesnakkede ude på stævnen hele aftenen, og da trætheden meldte sig, kravlede vi ned under dæk i vores lille hule og faldt i søvn til lyden af bølgeskvulp. Der var en helt fantastisk atmosfære, så der skal vi tilbage til, har vi aftalt.

#4 Spøgelsesjagt på borgruinen

Photo:Maria Andersson

Maria: Der blev jagtet spøgelser og quizzet på livet løs, da vi besøgte Danmarks Borgcenter i Vordingborg. Pigerne blev udstyret med en iPad hver, og de var fuldstændigt opslugt af de mange spil og historier om gamle dage, som ledte dem rundt i hele borgruinen. Vi var også oppe i Gåsetårnet, der som det eneste af middelalderborgen fortsat er intakt. Gennem tiden har det både været hjem for Kong Valdemar Atterdag og været brugt som fængsel. En trang trappeskakt fører op til tårnets top, og der bliver man belønnet med en fantastisk udsigt over Storstrømsfarvandet.

#5 Skideskægt i BonBon-Land

Photo:Mads Tolstrup

Casper: Lykke er som regel for lav til mange forlystelser, men ikke i BonBon-Land. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange i træk hun prøvede Ormen, og for Mathilde kunne det ikke blive vildt nok. Hun var oppe i alle rutsjebanerne, og begge piger havde den fedeste dag med fuld knald på, fra vi kom, til vi gik. Frokosten var også topbørnevenlig. Vi fik mexicanske tacos med fyld, og pigerne kunne selv løbe op og forsyne sig i buffeten.

#6 Fredelig naturperle

Photo:Maria Andersson

Casper: Det er vild natur, der møder dig på Avnø. Her ligger sælerne og solbader i vandkanten, og der er fuldstændigt mennesketomt. Vi fulgte en lille natursti langs strandbredden, som førte os ud til en lavvandet strand, hvor vi sad og nød vores medbragte madpakke i fred og ro. Lykke og Mathilde havde fået nys om Avnø Naturcenters app, så de havde travlt med at svare på spørgsmål om dyr og planeter, men der var også tid til bare at tulle rundt og tale sammen.

Pssst… Den spættede sælkoloni spottes bedst fra kikkerten i fugletårnet.